شهر زیرنویس

نقد و بررسی فیلم Steve Jobs 2015

| اخبار و توضیحات فیلم اضافه شد |

| نقد و بررسی فیلم اضافه شد |

Steve Jobs


ژانر : زندگینامه | درام
امتیاز : 7.5/10
اطلاعات بیشتر : کلیک کنید
خلاصه داستان : فیلمی مستند که نگاهی به زندگی شخصی و خانوادگی «استیو جابز» ، بنیانگذار موفق و مدیر ارشد شرکت رایانه‌ ای اپل می اندازد. او یکی از چهره‌ های پیشرو در صنعت رایانه بود که با ایده ها و اختراعاتش نسل جدیدی از خدمات و محصولات الکترونیکی را وارد دنیای کامپیوتر و تکنولوژی کرد و ...
کارگردان : دنی بویل (Danny Boyle)
بازیگران : مایکل فاسبندر، کیت وینسلت، ستچ روژن، جف دنیلز، سارا اسنوک و ...
تاریخ پخش : 23 اکتبر 2015 (1 آبان 1394)


توضیحات :


شرکت فیلم سازی Universal Pictures با همکاری شرکت Legendary Pictires، زندگی یکی از خلاق‌ترین انسان‌های قرن بیستم را به تصویر می‌کشند. "استیو جابز"، عنوان جدیدترین فیلمی است که قرار است بزودی در امریکا درباره زندگی مؤسس Apple بر روی پرده نقره ای سینماها برود. این فیلم نگاهی دراماتیک دارد به زندگی پر فراز و نشیب یکی از بزرگان دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان که توسعه ارتباطات موبایل‌های هوشمند امروزی، مدیون تلاش‌های بی وقفه و خلاقیت‌های فوق العاده شرکت تحت امرش در دو دهه اخیر بوده است. در این فیلم تصاویر مختلفی از کنفرانس‌هایی که استیو جابز برای معرفی محصولات مختلف اپل در سال‌های اخیر ترتیب داده بود و چالش‌هایی که با دیگران بر سر ارائه خدمات و محصولات گوناگون اپل رو به رو شده بود، به نمایش در می آید.
پیش تر نیز، کارگردان فیلم اعلام کرده بود که بخش اصلی این فیلم، بر روی موضوعاتی خواهد بود که استیو جابز در لابه لای کنفرانس‌های عمومی خود مطرح کرده بود. در صورتی که فیلم Jobs با بازی اشتون کوچر در نقش استیوجابز، شما را چندان راضی نکرده، پس بهتر است منتظر فیلم جدیدی با محوریت شخصیت استیو جابز باشید. آرون سورکین، یکی از نویسنده‌های شناخته شدهٔ هالیوود است که دنیای فناوری وی را به‌عنوان نویسندهٔ فیلم‌نامهٔ The Social Network، از ساخته‌های دیوید فینچر، می‌شناسد. فیلم Steve Jobs با بازی Michael Fassbender در نقش استیو جابز و Seth Rogen در نقش استیو وزنیاک تهیه و کارگردانی شده است. فیلم‌نامه توسط Aaron Sorkin نوشته شده و کارگردانی آن را Danny Boyle بر عهده داشته است.
تاریخ عرضهٔ فیلم هفدهم مهر ماه اعلام شده است. ورکین فیلم‌نامه‌ای را براساس اتفاقات و ماجراهای پراهمیت زندگی استیوجابز، مدیرعامل پیشین اپل به رشتهٔ تحریر درآورده که هدایت این کمپانی را در دو دوره برعهده گرفت و رهبری وی در بار دوم اپل را به پیشروترین کمپانی در حوزهٔ فناوری تبدیل کرد.
در این فیلم، شور و هیجان و توانمندی استیو جابز در ارائه کنفرانس‌های مؤثر جهت معرفی محصولات و خدمات اپل، به تصویر کشیده شده است. در یکی از بخش‌های فیلم، ووزنیاک، همکار استیو جابز، سوالاتی از استیو می‌کند: تو چه کار می‌کنی؟ تو مهندس نیستی! تو طراح نیستی! تو حتی نمی‌توانی یک چکش را بر روی میخ بزنی! من مدار الکترونیکی را طراحی کردم. ....
استیو ووزنیاک 64 ساله، پس از انتشار تریلر رسمی از فیلم آینده مؤسس اپل، دقت کم در طراحی شخصیت وی در این فیلم را تأسف آور خواند و به انتقاد از نوع شخصیت پردازی خود در این فیلم پرداخت. وی حتی گفت و گوی چالشی که بین وی و استیو جابز در فیلم نشان می‌داد را نادرست خواند و این زندگی نامه را بیش تر به یک فیلم سرگرم کننده تا بیان واقعی درست و صحیح زندگی استیو جابز متهم کرد، اما عنوان داشت که بسیاری از مسائلی که در تریلر عنوان شده بود، درک غلو آمیزی از مسائلی بود که اپل و جابز در دو دهه اخیر با آن ها رو به رو بوده است. گاردین، به نقل از بلومبرگ آمریکا، نظر جدید ووزنیاک را منتشر کرده است. سایت بیزینس اینسایدر نیز در گزارشی، به بررسی انتقاد ووزنیاک از بیان غلو آمیز سناریوی فیلم درباره خود و زندگی جابز خبر داد.
استیو جابز در این فیلم، بر اساس شخصیتی هست که ایساک ایساکسون در کتابش از مؤسس فقید اپل، به تصویر کشیده است. این کتاب در اکتبر 2011 میلادی منتشر شد و در همان ماه، استیو جابز به دلیل سرطان پانکراس، درگذشت. برای کسب اطلاعات بیش تر درباره فیلم جدید استیو جابز، به پرتال رسمی این فیلم به نشانی http://www.stevejobsthefilm.com مراجعه کنید. در این سایت، درباره عوامل فیلم، پشت صحنه‌ها و مسائل مرتبط با آن، مطالب جالبی ارائه شده است. همچنین صفحه رسمی فیلم در اینستاگرام نیز در نشانی instagram.com/stevejobsfilm قرار دارد.
اضافه می‌شود، جابز، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ ساله به همراه دوستش استیو وزنیاک ۲۶ ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. اولین رایانهٔ شخصی‌ای که شرکت اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت. یک سال پس از آن در سال ۱۹۷۷ اپل II نیز راهی بازار شد. در سال ۱۹۸۵ طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را تأسیس کرد.
از مهم‌ترین محصولات شرکت نکست می‌توان به نکست کامپیوتر اشاره کرد که بعدها میزبان اولین مرورگر وب شد. در سال ۱۹۹۶ شرکت اپل، شرکت نکست را به مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خرید. طی این معامله استیو جابز، مجدداً به اپل بازگشت. از اتفاقات مهم پس از این مسئله در اپل می‌توان به معرفی آی‌پاد در سال ۲۰۰۱، پرده‌برداری از آی‌تیونزاستور در سال ۲۰۰۳ و معرفی آی‌فون و آی‌پد در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ اشاره کرد. جابز در سال ۱۹۸۶ یک گروه گرافیکی را از بخش گرافیک کامپیوتر لوکاس فیلم خرید.
این شرکت که بعدها توسط خودش پیکسار نامیده شد، توانست فیلم‌های پویانمایی موفقی بسازد. در سال ۲۰۰۶ شرکت والت دیزنی، پیکسار را خرید. پس از این معامله جابز به سهام‌دار اصلی والت دیزنی تبدیل شد و به عضویت هیئت مدیرهٔ آن درآمد. در اکتبر ۲۰۰۳ سرطان جابز تشخیص داده شد و در اوت ۲۰۱۱، او از سمت مدیرعاملی اپل استعفا داد. تیم کوک، از مدیران ارشد اپل، مدیرعامل شد و جابز به عنوان رئیس هیئت مدیره به فعالیت‌هایش ادامه داد. استیو جابز در نهایت بر اثر عوارض ناشی از سرطان لوزالمعده، در تاریخ چهارشنبه ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

 


نقد و بررسی


" استیو جابز " بدون شک یکی از معتبرترین و مشهورترین نام ها در دنیای تکنولوژی است و راه و رسم زندگی میلیاردها انسان در سراسر جهان را برای همیشه تغییر داد. جابز در سال 1976 اولین کامپیوتر خانگی اَپل را به بازار معرفی کرد تا جهان انقلابی در صنعت رایانه را شاهد باشد. وی در سالهای بعد به دلیل اختلافات ، از کمپانی اَپل جدا شد و در شرکت خودش ساخت کامپیوترهای " نکست " را آغاز کرد که از این کامپیوتر به عنوان اولین میزبان مرورگر اینترنتی نیز یاد می شود. پس از موفقیت های نکست، کمپانی اَپل مجاب شد تا حق امتیاز کامیپوترهای نکست را به مبلغ 429 میلیون دلار خریداری کرده و استیو جابز را مجدد به اَپل بازگرداند. پس از بازگشت جابز به اَپل ، این کمپانی رفته رفته محصولات بی نظیری از جمله آی مک، آی پاد را به بازار عرضه کرد و امروزه نیز به عنوان یکی از قدرتمندترین کمپانی های حوزه تکنولوژی و فناوری شناخته می شود.

پس از مرگ استیو جابز در سال 2011، تهیه کنندگان بسیاری به تکاپو افتادند تا بتوانند به سرعت فیلمی درباره وی و فعالیت هایش بسازند که نتیجه این سرعت عمل، فیلم « جابز » در سال 2013 با بازی آشتون کاچر بود که تنها ویژگی مثبت آن، شباهت کاچر به استیو جابز بود! فیلم مذکور شکست سختی در اکران خورد و ظاهرا قرار بود پرونده این شخص با شکست « جابز » بسته شود اما این بار تهیه کنندگان سونی به سراغ دنی بویل رفتند و آرون سورکین را به عنوان فیلمنامه نویس جذب کردند تا بتوانند اثری در خور و شایسته نام استیو جابز تهیه نمایند که البته هیچ تعصب و دیدگاه جانبدارانه ای را هم به این شخص نداشته باشد.

نتیجه این تصمیم ناخوشایند برای طرفداران محصولات اَپل، این بود که همکاری متقابلی برای ترسیم چهره واقعی از جابز در فیلم از طرف کمپانی اَپل صورت نگرفت و حتی همسرِ استیو جابز از تصویری که سازندگان در این فیلم از جابز ارایه کردند به شدت گله کرد و آن را غیر واقعی خواند. با این حال بسیاری هم این تصویر را فارغ از جایگاه اسطوره ای جابز در حوزه تکنولوژی، واقعی توصیف کردند و در نهایت فیلم « استیو جابز » در میان انبوهی از نظرات مخالف و موافق به اکران درآمد.

داستان فیلم به سه بخش مختلف از زندگی استیو جابز ( در فیلم با بازی مایکل فاسبندر ) می پردازد. اولین بخش در سال 1984 و اختراع سیستم عامل مکینتاش توسط جابز و اتفاقاتی که پیرامون آن رخ داد، دومین بخش دوره مربوط به سال 1988 و کامپیوترهای نکست و سرانجام سال 1998 که جابز به اَپل بازگشت و سیستم عامل آی مک بطور رسمی در چرخه تولید قرار گرفت. فیلم به جزئیاتی که در این سه دوره در زندگی جابز رخ داده می پردازد.

« استیو جابز » دنی بویل برخلاف نسخه ای که در سال 2013 ساخته شد، اثر بسیار پخته تری محسوب می شود. جابز در این فیلم همانند آنچه که مخاطبش انتظار دارد، انسانی باهوش و دانشمند معرفی می شود که ایده های بی نظیری برای پیشرفت تکنولوژی داشت و در راستای تحقق بخشیدن به ایده هایش تلاش بی وقفه ای انجام می داد. اما ویژگی مثبت فیلم در اینجاست که بر خلاف تعریف های اغراق آمیزی که از استیو جابز انجام می شود، سعی شده تصویری واقعی تر از زندگی این شخص به عموم ارایه شود.

جابز در فیلم اگرچه دانشمندی بی نظیر معرفی می شود، اما در عین حال انسانی بسیار مغرور و خودشیفته است که برای رسیدن به خواسته هایش از قربانی کردن افراد یا مسائل مختلف ابایی ندارد. جابز همانطور که بسیاری از همکاران و کارمندانش بارها در مصاحبه اعلام کرده اند، شخصیتی متکبر و زورگو بود و این ویژگی رفتاری در فیلم « استیو جابز » نیز به خوبی به تصویر کشیده شده تا طرفداران دو آتشه استیو جابز که معتقد هستند وی انسان کامل و بی نقصی بوده، به خشم بیایند. جابز در فیلم، مخصوصا زمانی که در حال صحبت با کارمندانش است، به خوبی حس تکبر و خودبزرگ بینی را به مخاطب انتقال می دهد اما با این حال دنی بویل هرگز در پرداخت به این موضوع آنقدر تاکید انجام نمی دهد تا فیلمش سمت و سو گرفته و از مسیرش منحرف شود.

« استیو جابز » در بخش هایی از فیلم به نامزدِ سابق جابز می پردازد که به سراغ او می آید و عنوان می کند که باید حمایت هایش را از دخترش لیزا دریغ نکند اما جابز در پاسخ به او عنوان می کند که این دختر متعلق به او نیست. اما فیلم با هوشمندی، رفته رفته این تصویر خشن و بی احساس را از زندگی جابز محو می کند و تلاش او را برای ساختن یک رابطه خوب پدر- دختری مجدد را مورد ستایش قرار می دهد. به این ترتیب بویل، تصویری انسانی تر از جابز ترسیم می کند تا مخاطب داستانش بتواند جنبه های انسانی این شخصیت را درک کند و او را به عنوان فردی تمام وقت در اختیار تکنولوژی به ذهن نسپارد!

اما کلید موفقیت فیلم « استیو جابز » را نه در کارگردانی بسیار خوب دنی بویل، بلکه باید در فیلمنامه کم نقص آرون سورکین دانست که قطعا در فصل جوایز اسکار یکی از نامزدهای برجسته در رشته فیلمنامه خواهد بود. سورکین که پس از نوشتن فیلمنامه « مانیبال » 4 سال از سینما به دور بود و فعالیت هایش را در تلویزیون متمرکز کرده بود، در بازگشت به سینما موفق به خلق فیلمنامه ای شده که در آن دیالوگ های نافذ و بُرنده موج می زند و برترین این لحظات مونولوگ های بی نظیری است که برای شخص استیو جابز نوشته شده است و فاسبندر نیز در اجرای آن بهترین عملکرد را دارد. شاید خیلی اتفاق جالبی برای استیو جابز نباشد اما فیلمنامه سورکین در دیالوگ نویسی با کمی دخل و تصرف قابلیت تبدیل شدن به یک نمایشنامه را هم دارد.

با این حال « استیو جابز » ایراداتی هم در بخش روایت داستان دارد که نمی توان آن را به حساب ضعف فیلمنامه یا کارگردانی بویل گذاشت. به نظر می رسد که زندگی استیو جابز به اندازه ای جزئیات داشته باشد که نتوان آن را در قامت یک اثر دو ساعته به تصویر کشید چرا که در این صورت سازندگان مجبور به حذف برخی از افراد و اتفاقات مهم زندگی وی خواهند شد که این اتفاق در « استیو جابز » نیز رخ داده است. شما باید برای تماشای « استیو جابز » اطلاعات پس زمینه کاملی درباره زندگی جابز داشته باشید تا بتوانید تمام رویدادهای فیلم را بی آنکه سوالی در ذهنتان شکل بگیرد دنبال نمائید. شما چنانچه از زندگی جابز و اتفاقات زندگی اش بی خبر هستید، بهتر هست پیش از مشاهده فیلم سری به زندگینامه او بزنید چرا که دنی بویل در فیلم فرصتی برای توضیح دادن به شما درباره برخی جزئیات زندگی جابز ندارد!

مایکل فاسبندر که بدون شک بازی در نقش استیو جابز بهترین بازی دوران بازیگری اش می باشد، توانسته تلفیقی از انسانی مستبد و در عین حال نخبه را در « استیو جابز » به تصویر بکشد. فاسبندر به همان میزان که در فیلم نفرت انگیز است، دوست داشتنی و باهوش است و شکی در مخاطب باقی نمی گذارد که باید او را به عنوان یک انسان متفاوت باور کنیم. بازی وی مخصوصا در زمانی که در حال گفتن مونولوگ گفتن است تماشایی می باشد. کیت وینسلت در نقش جوآنا و ست روگن در نقش استیو وزنیاک نیز بازیهای بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته اند.

« استیو جابز » دنی بویل تماشایی و لذت بخش است. دنی بویل نزدیک ترین تصویر به زندگی واقعی جابز را به مخاطب عرضه کرده و از او انتظار دارد که با دیدگاهی غیرتعصبی به جابز و دنیای پیرامونش بنگرد. جابزِ دنی بویل مشخصا یک دانشمند و نابغه می باشد اما در عین حال انسان خودخواه و خودشیفته ای است که در طول عمرش رفتاری مستبدانه را پیش گرفت. طرفداران سرسخت محصولات اَپل احتمالا از تماشای تصویری که از جابز در این فیلم ترسیم شده ناخرسند خواهد بود اما باید واقع بین بود؛ جابز یک نابغه بی نظیر اما خودشیفته بود.

منبع : مووی مگ





زیرنویس فارسی


دانلود زیرنویس فارسی




دانلود فیلم


لینک دانلود به محض انتشار اضافه می شود ...

نظرات