شهر زیرنویس

نقد و بررسی فیلم The Hunger Games Mockingjay Part 2 2015

| اخبار و توضیحات فیلم اضافه شد |

| نقد و بررسی فیلم اضافه شد |

| لینک دانلود فیلم بزودی ... |

The Hunger Games Mockingjay Part 2 Poster


ژانر : ماجراجویی | علمی تخیلی
امتیاز : 7.2/10
اطلاعات بیشتر : کلیک کنید
خلاصه داستان : «کتنیس» که اکنون یک سمبل و یک مبارز به شمار می رود ، هر طور که شده قصد دارد تا به سلطنت «پادشاه اسنو» پایان دهد و برای این راه حساب ویژه ای بر روی دوستانش باز کرده است. اما با این حال آنان پیش از آغاز حرکت آخرشان برای نابودی اسنو با مشکلاتی مواجه می شوند که ...
کارگردان : فرانسیس لاورنس (Francis Lawrence)
بازیگران : جنیفر لارنس، جاش هوچرسون، لیام همسورث، وودی هرلسون، الیزابت بنکس، فیلیپ سیمور هافمن، جفری رایت، ویلو شیلدز، سم کلافلین، جنا مالون، استنلی توچی و دونالد ساترلند و ...
تاریخ پخش : 20 نوامبر 2015 (29 آبان 1394)




توضیحات :


سری فیلمهای پرفروش « عطش مبارزه » تا امروز در جذب مخاطب بسیار موفق بوده اند و سود سرشاری نصیب تهیه کنندگانش کرده است. پیش بینی می شود که قسمت آخر این مجموعه نیز بیشترین فروش را در میان این سری داشته باشد و جنیفر لارنس هم بالاخره از نقش آفرینی در این سری فیلمها که خیلی هم مطابق سلیقه این روزهایش در دنیای بازیگری نیست، رها شود! آخرین قسمت « عطش مبارزه » البته بدون حاشیه هم اکران نشده. حذف تصاویر جنیفر لارنس از پوستر فیلم در اسرائیل، از جمله اتفاقات عجیبی و غریبی بوده که همزمان با اکران جهانی فیلم انجام شده تا اکران آخرین قسمت این سری نیز بی حاشیه نماند.

فیلم «عطش مبارزه : زاغ مقلد - بخش دوم» با ژانر اکشن ، هیجان انگیز و راز آلود به کارگردانی Francis Lawrence و توسط چندین کمپانی مطرح فیلم سازی آمریکایی که معروف ترین آنان Studio Babelsberg و Lionsgate است ساخته شده و پس از انتشار در سینما های آمریکا و کشور های دیگر توانست مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب نماید.

قسمت جدید سری فیلم های « The Hunger Games » با نام طولانی « The Hunger Games: Mockingjay Part 2 2015 » بر اساس آخرین کتاب مجموعه « هانگر گیمز » ساخته شد اما برخلاف رویه کتاب، تهیه کنندگان تصمیم گرفته اند تا قسمت آخر این کتاب را همانند آنچه که پیش از این در ساخت فیلم های « هری پاتر » و « گرگ و میش » دیده بودیم به صورت دو بخشی به نمایش درآورند که البته این مورد در اینجا ، نه به دلیل محتوای پیچیده بلکه به دلیل سود سرشاری است که به جیب سازندگان سرازیر می شود.

در کشور پانم که اکنون در یک جنگ سراسری و تمام عیار است، کتنیس در مبارزه نهایی با رئیس جمهور اسنو (دونالد ساترلند) رو در رو می شود. کتنیس که نزدیک ترین دوستان خود را که شامل گیل (لیام همسورث)، فینیک (سم کلافلین)، و پیتا (جاش هوچرسون) می شود به همراه دارد، به ماموریتی می رود که هدف آن به قتل رساندن رییس جمهور اسنو می باشد، کسی که به شدت نابودی کتنیس را می خواهد. تله ها، دشمنان و تصمیمات کشنده ، کتنیس را بیشتر از هر میدان مبارزه‎‎ای که او در “بازی های عطش” در آن ها حضور داشت به چالش خواهند کشید. او از امتحان سختی که پشت سر گذاشته است، بدون زخم های عمیق احساسی رهایی نیافته است. کتنیس که از علائم اختلال اضطراب پس از واقعه رنج می برد، بعضی اوقات در انجام کارهای خود دچار مشکل می شود. چیزی درون کتنیس شکسته است و ...

این فیلم به دلیل تصمیم تهیه کنندگانش مبنی بر دو قسمتی کردن کتاب آخر، با تغییرات قابل توجهی همراه بوده است. اولین تغییری که می توان به راحتی آن را احساس کرد ریتم کند فیلم است. برخلاف قسمت های قبلی، اینبار کارگردان وفاداری کاملی به منبع نداشته است و تغییرات ریزی در داستان به وجود آورده است که نمی تواند خبر چندان خوشایندی برای طرفداران دو آشته این مجموعه محسوب شود.

در فیلم The Hunger Games Mockingjay Part 2 ، فرانسیس لارنس کارگردان « زاغ مقلد » که قسمت قبل را هم کارگردانی کرده بود، در ساخت « زاغ مقلد » با مشکل بزرگی به نام فیلمنامه مواجه بوده است که اگرچه به وضوح از مسیر اصلی اش خارج نمی شود اما چنان به کندی داستان پرکشش خودش را روایت می کند که حوصله تماشاگر فیلم که معمولاً عادت به این ریتم کند ندارد را بسر می آورد.

مفاهیم انسانی و پیامها و کنایه های سیاسی فیلم که در قسمت های قبل هم می شد ردپایش را مشاهده کرد، اینبار در « زاغ مقلد » رنگ بیشتری به خود گرفته است.

در فیلم هانگر گیمز : موکینگ جای پارت ۲ ۲۰۱۵ ، شاید این اولین بار باشد که در سری مجموعه « عطش مبارزه » می توان به راحتی به این پیامها فکر کرد و بدتر از آن، به ارتباطش با ما به ازای بیرونی آن در جریان تماشای فیلم نیز فکر کرد و بخش هایی از فیلم را از دست داد.

اما دو بخش کردن قسمت سوم « مسابقات گرسنگی : مرغ مقلد پارت ۲ ۲۰۱۵ » ویژگی های مثبتی نیز به همراه داشته است که از جمله آنها وجود زمان مناسب جهت پرداخت شخصیت ها و مخصوصاً روابط میان آنها بوده است. « زاغ مقلد » اگرچه کند و کم رمق است اما از این فرصت برای پرداخت هرچه بیشتر شخصیت های داستان استفاده کرده است که باعث شده نتوان ایراد چندانی به بخش درام داستان وارد دانست.

 

فیلم The Hunger Games 3 Part 2 2015 ،  در بخش پیشبرد داستان و بررسی شخصیت ها بسیار قابل توجه است و ایراد مشخصی به آن وارد نیست. رابطه میان کتینس و گیل در این قسمت فرصت بیشتری برای ارائه یافته و می توان لذت بیشتری از تماشای آن برد.

جلوه های ویژه « زاغ مقلد » نیز چنگی به دل نمی زنند و نحوه استفاده از آن هم مخاطب را حتی در دقایقی از فیلم که احتیاج به هیجان دارد، از حرکت وا می دارد.

البته باید گفت که یکی از دلایل ضعف قسمت دوم این فیلم در بخش جلوه های ویژه به اکشن کم رمق اش باز می گردد که تاثیر مستقیمی بر جلوه های ویژه فیلم هم داشته و بطور کل می توان گفت که سازندگان برنامه ای برای تمرکز بر روی جلوه های ویژه در بخش اول « زاغ مقلد : قسمت اول » نداشته اند.

علی رغم تغییرات منفی و مثبتی که در « زاغ مقلد » به وجود آمده است، جنیفر لارنس همچنان ستاره فیلم باقی مانده است و شاید یکی از مهمترین دلایل موفقیت این مجموعه از داستانها بر روی پرده سینما نیز حضور لارنس در نقش اصلی آن باشد.

لارنس با توجه به اینکه « زاغ مقلد » رویه آرام تری را برای روایت داستانش در پیش گرفته، فرصت مغتنمی بدست آورده تا وجه مثبت دیگری از مهارت های بازیگری اش را به رخ مخاطب بکشد و در این راه نیز مثل همیشه موفق بوده است.

در کنار او در قسمت سوم « عطش مبارزه » ، فیلیپ سیمور هافمن و جولیان مور نیز حضور دارند که در نقشهای خودشان قابل قبول هستند. اضافه شدن جولیان مور به مجموعه بازیگران فیلم یکی از نکات مثبت « زاغ مقلد » می باشد و لیست بازیگران فیلم را پر بار تر کرده است. لیام همسورث نیز حضور موفقی در « زاغ مقلد » داشته است.

« هانگیر گیمز » در مجموع همچنان اثری تماشایی برای دوستداران مجموعه « عطش مبارزه » محسوب می شود. اگرچه در قسمت جدید ریتم فیلم تا حد زیادی کند شده و اکشن فیلم هم از رمق افتاده اما « زاغ مقلد » همچنان می تواند شما را همانند نامش، تشنه نگه دارد. فیلم درام قوی دارد و تعلیق در آن به خوبی انجام گرفته است.

آیا کتابهایی مانند «گرگ و میش» و امثال آن باعث ترویج یک نوع تداعی معنایی منفی شده اند؟ اگر نوشته های بد و شتابزده ی استفنی مه یر نمونه ی موردی برای پیگرد قانونی هستند، شاید سه گانه «مسابقات کشتار» نوشته ی سوزان کالینز بتواند موجب سربلندی این ژانر ادبی و دفاع از آن در برابر همجه های انتقادی گردد.

این کتاب ها و فیلم هایی که با اقتباس از آنها ساخته شده اند، داستانهای شیفته کننده ای را روایت می کنند که به هیچ وجه در حصار مورد خوشایند گروه مخاطب احتمالی بودن، محدود نشده اند. کتابهای کالینز به داستان های سبک دیرینه ی به اصطلاح “آینده ی شوم” شباهت زیادی دارند.

این داستان ها به راحتی ژانرهای علمی تخیلی، ماجراجویی و حتی ترسناک را با هم ترکیب می کنند. اقتباس سینمایی «آتش گرفتن»، دومین جلد مجموعه کتاب، بسیاری از عناصری را که باعث جذابیت «مسابقات کشتار» شده بودند را در اختیار بینندگانش قرار می دهد.

اما با عمیق کردن مفاهیم و جریانات احساسی و سفر به نقاط تاریکتر سرنوشت، به آن عناصر می افزاید. در تشخیص این نکته که داستانی برای “بزرگسالان جوان” ثابت می کند که از اکثر داستان های مربوط به “بزرگسالان” غم انگیزتر است، طعن و کنایه ای وجود دارد.

 


نقد و بررسی


خلاصه داستان « زاغ مقلد - قسمت دوم » می تواند منجر به فاش شدن جزئیات شود اما بطور خلاصه، داستان دقیقا از نقطه ای آغاز می شود که قسمت قبل پایان یافته بود. پس از اینکه پیتا ( جاش هاچرسون ) دچار شستشوی مغزی شد و به سوی کتینس (جنیفر لارنس) حمله ور شد، کتینس متوجه می شود که پیتا هرگز قادر نخواهد بود به حالت عادی بازگردد. کتنیس که حال یک سمبل و رهبر به شمار می رود، هرطور که شده قصد دارد تا به سلطنت اسنو ( دونالد ساتلرند ) پایان دهد و برای این راه حساب ویژه ای بر روی دوستانش باز کرده است. با اینحال آنان پیش از آغاز حرکت آخرشان برای نابودی اسنو با مشکلاتی مواجه می شوند که...

« زاغ مقلد - قسمت دوم » برخلاف قسمت قبلی که بیشتر بر روی روابط شخصیت ها تاکید داشت و سعی می کرد بستر درام را به نقطه قابل اعتنایی در سری فیلمهای « عطش مبارزه » برساند، اینبار این ویژگی تقریبا بطور کامل کنار گذاشته شده و فیلم به یک فستیوال کلیشه مبدل شده که تک تک سکانس های آن قابل پیش بینی هست و حتی دیالوگ ها و نحوه ادای آن نیز بطور شگفت انگیزی قابل پیش بینی می باشد.

فیلمنامه « زاغ مقلد - قسمت دوم » حتی با اینکه اقتباس محسوب می شود و آنطور که بیان شده نسخه وفاداری هم به رمان بوده، نکته ویژه و ماندگاری برای مخاطب سینما نخواهد داشت. سیر تکاملی داستان هرگز به مرحله بلوغ و غافلگیری نمی رسد و از فاکتورهای رایج کلیشه اکشن های روز هالیوود بهره می برد. در این میان، ضعف های جدیدی هم به داستان اضافه شده و آن عدم توجه به شخصیت های مکمل داستان در قسمت آخر می باشد که لازم می بود برای به انتها رساندن داستان، توجه ویژه ای به آنان می شد و به حال خود رها نمی شدند. این پراکندگی و شلختگی فیلمنامه آسیب شدیدی به روایت آخرین قسمت از سری فیلمهای « عطش مبارزه » وارد کرده است.

با اینحال، کمبودهای اکشن در قسمت قبل، اینبار در « زاغ مقلد - قسمت دوم » تا حدود زیادی برطرف شده و ما شاهد نبردهای نفس گیری میان نیروهای تحت هدایت کتنیس و اسنو هستیم که با فیلمبرداری خوب اماجلوه های ویژه نه چندان با کیفیت به تصویر کشیده شده اند. خوشبختانه طرفداران سری فیلمهای « عطش مبارزه » می توانند در قسمت آخر این سری، تمام کمبودهای اکشن قسمت قبل را فراموش کرده هیجان را تجربه نمایند. البته با در نظر گرفتن فاکتور خلاقیت در پرداخت صحنه های اکشن، باید گفت که « زاغ مقلد - قسمت دوم » قادر نیست ردپایی به یاد ماندنی از خود بر جای بگذارد. اکشن فیلم اگرچه ناامید کننده نیست و می تواند هیجان لازمه را به مخاطب منتقل نماید، اما فاقد هرگونه ویژگی های خلاقانه نیز می باشد.

در میان بازیگران فیلم، مشخصا تمرکز بر روی جنیفر لارنس قرار داده شده و مطابق روند قسمت های قبلی این سری، لارنس به خوبی توانسته وزنه بازیگری فیلم را بالا ببرد و بازی خوبی از خود به نمایش بگذارد. با اینحال شاید تصویر لارنس در نقش کتنیس در « زاغ مقلد - قسمت دوم » کلیشه ای ترین تصویری باشد که تا به امروز از وی ترسیم شده است. دیگر بازیگران مشهور فیلم هم که حضورشان در آخرین قسمت این سری کمتر از همیشه به چشم می آید، بازیهای خوبی در نقش های خودشان داشته اند. حضور فیلیپ سیمور هافمن فقید نیز در فیلم که « زاغ مقلد - قسمت دوم » خیلی هم به او بهایی نداده، حس و حال ناراحت کننده ای به مخاطب القا می کند.

« عطش مبارزه : زاغ مقلد - قسمت دوم » نقطه پایانی است بر سری فیلمهای پرفروش « عطش مبارزه » اما  اثر شایسته ای برای پایان بخشیدن به این سری محسوب نمی شود. برای پایان دادن به یک داستان دنباله دار نیاز هست تا سازندگان در قسمت آخر مجموعه ( همانند آنچه در سری فیلمهای « هری پاتر » شاهد بودیم ) بارِ دراماتیک قابل قبولی به داستان اضافه نمایند و در کنارش اکشن فیلم را نیز به خوبی پیش ببرند. « زاغ مقلد - قسمت دوم » از عهده اکشن و شلوغی های رایج آن برآمده اما زمانی که نوبت به درام و روابط بین شخصیت ها و جمع کردن داستان می رسد، فیلم ناتوان شده و به کلیشه روی می آورد. « عطش مبارزه : زاغ مقلد - قسمت دوم » پایان باشکوهی برای این سری محسوب نمی شود اما به یکبار دیدنش می ارزد

منبع : مووی مگ





زیرنویس فارسی


دانلود زیرنویس فارسی




دانلود فیلم


لینک دانلود به محض انتشار اضافه می شود ...

نظرات


  1. فرشاد گفت:

    چرا دانلود نمیشه؟؟؟؟؟؟؟

    • S.C.Master گفت:

      دوست عزیز
      همونطور که نوشتیم هنوز زیرنویس معتبری برای این فیلم منتشر نشده
      ولی به محض انتشار میتونید از همین پست زیرنویس رو دانلود کنید

  2. mj گفت:

    یه سوال داغون

    فیلم منتشرنشده هنوز زیرنویس دادن بیرون

  3. mostafa گفت:

    فیلم یه جوری تموم شد.ادم نمیدونه واسشون خوشحال باشه یا ناراحت.من که موندم بعدش چی میتونه شه.حداقل قسمت اخر و اینطوری نمیساختن.افسرده شدم :(((

  4. میترا گفت:

    جالبه