شهر زیرنویس

نقد و بررسی فیلم Terminator Genisys 2015

| اخبار و توضیحات فیلم اضافه شد |

| نقد و بررسی فیلم اضافه شد |

Terminator Genisys


ژانر : اکشن | ماجراجویی | علمی تخیلی
امتیاز : 6.7/10
اطلاعات بیشتر : کلیک کنید
خلاصه داستان : در آستانه پیروزی علیه اسکای نت «جان کانر» فرمانده معتمد خود «کایل رایس» را برای حفاظت از مادرش «سارا کانر» به گذشته می فرستد ولی او با چیزی روبرو می شود که انتظارش را ندارد. سارا کانر بعد از اینکه در سن نه سالگی توسط یک نابودگر یتیم شده توسط نابودگر دیگری (آرنولد شوارتزنگر) که برنامه اش حفاظت از اوست، مراقبت می شود؛ این نابودگر به او آموزش داده تا با سرنوشتی روبرو شود که همیشه تلاش در اجتناب از آن را داشت و ...
کارگردان : آلن تیلور (Alan Taylor)
بازیگران : آرنولد شوارتزنگر، جیسون کلارک، امیلیا کلارک، جی کارتنی و ...
تاریخ پخش : 1 جولای 2015 (10 تیر 1394)


توضیحات :


در این فیلم هنگامی که جان کانر (جیسون کلارک)، رهبر مقاومت انسان ها، گروهبان کایل ریس (جای کورتنی) را به سال ۱۹۸۴ برای محافظت از سارا کانر (امیلیا کلارک) و حفاظت از آینده بر می گرداند، تعدادی از رویداد های غیرمنتظره یک جدول زمانی شکسته شده را ایجاد می کند. حال، گروهبان رییس خود را در نسخه ای جدید و نا آشنا از گذشته می یابد، گذشته ای او در آنجا با گاردین (آرنولد شوارتزنگر)، دشمن های جدید خطرناک، و یک ماموریت غیر منتظره یعنی تنظیم مجدد آینده روبرو می شود. در آستانه پیروزی علیه اسکای نت جان کانر ستوان معتمد خود کایل ریس را برای حفاظت از مادرش سارا کانر به گذشته می فرستد ولی او با چیزی روبرو می شود که انتظارش را ندارد و ...

در ادامه فیلم ، سارا کانر پس از این که در سن نه سالگی به وسیله ی یک نابودگر بی پدر و مادر و یتیم شده بود ، این بار توسط نابودگر دیگری که برنامه اش حفاظت از اوست، مراقبت می شود؛ در فیلم ترمیناتور ۲۰۱۵ ، این نابودگر برای این کار تعلیم داده شده است که با سرنوشتی روبرو شود که همیشه تلاش در اجتناب از آن را داشت.

استودیو Paramount Pictures از قبل دو فیلم ادامه برای این فیلم در نظر گرفته است. و این که ستاره‎ی فیلم یعنی آرنولد شوارتزنگر در اکتبر ۲۰۱۴ گفت که در قسمت بعدی فیلم Terminator: Genisys ( نابودگر ۲۰۱۵ ) باز خواهد گشت. فیلم برداری این فیلم در سال ۲۰۱۶ آغاز می شود و تاریخ اکران آن نیز ۱۹ می ۲۰۱۷ (۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶) می باشد. فیلم سوم نیز در تاریخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۸ (۸ تیر ۱۳۹۷) اکران خواهد شد.

همچنین این فیلم با بازی جی کی سیمونز، دیو اوکنای، متو اسمیت، کورتنی بی ونس و بیونگ هون لی و نویسندگی لایتا کالوگریدیس و پاترک لوسیر توسط الن تیلور کارگردانی شده است.

آرنولد شوارتزنگر در این عنوان نقش T-800، موجود ماشینی را تکرار کرده است. اولین فیلم سه‌ گانه جدید «نابودگر» را آلن تیلور یکی از کارگردان سریال «بازی تاج و تخت» تولید شبکه HBO کارگردانی کرده که با توجه به بودجه ساخت ۱۷۰ میلیون دلاری باید ببینیم این عنوان می تواند انتظارها را برآورده کند با خیر.
امیلیا کلارک در «نابودگر: سرآغاز» در نقش سارا کانر ظاهر شده است. کلارک ۲۷ ساله بیش از همه برای بازی در نقش دنریس تارگارین معروف به “مادر اژدها” در سریال «بازی تاج و تخت» شهرت دارد.
جیسن کلارک بازیگر فیلم «Dawn of The Planet of The Apes 2014» که یکی از فیلم های خوش ساخت سال ۲۰۱۴ بود در «نابودگر: سرآغاز» نقش جان کانر، پسر سارا کانر را بازی می‌کند.

تاریخچه فیلم نابودگر :
اولین نسخه از سری فیلم های نابودگر، در سال ۱۹۸۴ اکران شد و سه دنباله به همراه داشت. شواترزنگر در سه فیلم اول «نابودگر» بازی کرد و در فیلم آخر با عنوان «نابودگر: رستگاری» هم حضوری کوتاه داشت. «نابودگر: رستگاری» سال ۲۰۰۹ در دنیا ۳۷۱ میلیون دلار فروخت. فیلم نابودگر که تا به حال در تمامی نسخه های قبلی اش در جذب مخاطبان و فروش موفق بوده است ، حال با داستان جذاب تر ، جلوه های ویژه خیره کننده تر ، و همچنین با بازیگران و داستانی بهتر از قبل انتظار می رود که پس از اکران در اواخر سال ۲۰۱۵ ، بتواند که رکورد فروش فیلم ها را با مبلغی بیش تر از ۲ میلیارد بشکند.

نقش آرنولد در فیلم ترمیناتور ۵ :
آرنولد که در فیلم ترمیناتور نقش یک ابر قهرمان را بر عهده دارد ، فردی قوی و صلح طلب است که با دشمنان و ربات هایی مثل T-800 که توانایی پرواز ، تغییر چهره را دارد می جنگد.
کمپانی آمریکایی Paramount Pictures که توانسته تمام چهار نسخه ی قبلی این فیلم را بسیازد ، اعلام کرده است که ما زیر فشار نظرات مردم و هواداران فیلم ترمیناتور دست به ساخت فیلم Terminator زده ایم. جنگ آرنولد با این ربات بسیار هیجان انگیز و اکشن خواهد بود ، به طوری که حتی شما را به هم حسی با این لحظات وا می دارد.

 


نقد و بررسی


آرنولد شوارتزنگر بعد از ۱۲ سال عدم حضور در فيلم نابودگر به يکی از آن نقش هایی که او را به بزرگترين بازيگر اکشن دهه های ۸۰ و ۹۰ تبديل کرده بود برگشته است. آيا اين برای کسی اهميتی دارد؟ اين هفتمين فيلم شوارتزنگر بعد از بازگشت دوباره به دنيای بازيگری است و هيچ يک از شش فيلم قبلی وی نتوانسته اند فروش چشمگيری در گيشه داشته باشند. کارشناس ها مطمئن هستند که او دايناسوری است که دورانش سال ها قبل به پايان رسيده است. در واقع، آينده اين بازيگر به عنوان نقش اول تقريباً بدون شک به فروش جهانی «سرآغاز نابودگر»(Terminator Genisys) بستگی دارد.

اين فيلم کاری را انجام می دهد که بسياری از طرفداران اين مجموعه فيلم ها خود را برای ديدنش آماده کرده اند: يعنی ناديده گرفتن «نابودگر ۳»(Terminator 3) و «رستگاری نابودگر»( Terminator Salvation). گرچه اين فيلم ها در جای خود لذتبخش بودند، اما چيز چندانی به داستان اصلی اضافه نکردند. «سرآغاز نابودگر» خود را فيلم بعدی «نابودگر»(The Terminator) و «نابودگر ۲: روز جزا»(T2: Judgment Day) معرفی می کند. به اين ترتيب، اين فيلم به داستان فيلم جيمز کامرون ميانبر می زند. در واقع، اين فيلم به قدری همسو و موازی با دو قسمت اول ساخته شده است که شايد به سختی بتوان بدون ديدن دو فيلم قبلی متوجه داستان آن شد. «سرآغاز نابودگر» طوری ساخته شده است که اگر کامرون تصميم به ساخت ادامه دو قسمت قبلی می گرفت قسمت سوم را اين گونه می ساخت. در واقع، او مقداری مشاوره غيررسمی به فيلم سازها داده است و به بخشی از کمپين بازاريابی فيلم تبديل شده است. کامرون، چه به دليل دوستی با شوارتزنگر و چه به خاطر علاقه قلبی اش به «سرآغاز نابودگر»، گفته است که اين فيلم نشان دهنده ادامه «واقعی» اين مجموعه است.

بدون شک در فيلمنامه لائتا کالوگريديس و پاتريک لوسيه و کارگردانی آلن تيلور چيزهای جذاب زيادی وجود دارند. اين فيلم تحت تاثير «بازگشت به آينده ۲»(Back to the Future 2) و بازسازی «پیشتازان فضا»(Star Trek) جی جی آبرامز با خطوط زمانی بازی می کند و دنياها را با هم عوض می کند تا بتواند روايت خود را نقل کند. اين فيلم قلمرویی را که قبلاً در «نابودگر» و «نابودگر۲» ايجاد شده بود با تفاوت های فاحش پوشش می دهد. ماجرا قبل از زمانی که شخصيت ها از جاده اصلی خارج شوند شروع می شود. مثل هميشه، هدف يکسان است: استفاده از اتفاقات گذشته برای نجات آينده. توانایی فيلم در استفاده از سفر در زمان زير سئوال است. رويکردش به پارادوکس ها مناسب نيست، به طوری که فيلم بيشتر بر يک رويکرد فانتزی دکتر هو محور استوار است تا بر يک رويکرد علمی تخيلی محکم تر. «سرآغاز نابودگر» مرتب از دوره ای به دوره ديگر می پرد: آينده فرا آخرالزمانی که در آن جان کانر (جيسون کلارک) سپاهش را برای حمله نهایی به اسکاينت هدايت می کند؛ ۱۹۸۴، که در آن کايل ريس (جای کروتنی) در جريان جستجويش برای محافظت از سارا کانر (اميليا کلارک) از حمله يک T-800 (شوارتزنگر) فرود می آيد؛ و ۲۰۱۷، تاريخ جديد روز جزا.

سبک و لحن فيلم، اکشن رترو سای فای است. اين فيلم شبيه «نابودگر ۲» منتها بزرگتر و پرسروصداتر است. فيلم پر است از نبردهای بسيار، چند تعقيب و گريز (که خوشبختانه هيچ کدام بيش از حد طولانی نيسند) و جلوه های ويژه سنگين فراوان. چند تا از نبردهای ربات با ربات بيش از حد طولانی شده اند- بالاخره زمانی می رسد که اين خسته کننده می شود. بهترين نمونه اين نبردها خيلی زود در فيلم اتفاق می افتد يعنی زمانی که يک نابودگر ۴۰ ساله با همنوع جوانتر خود مبارزه می کند. فرايند پيچيده خلق يک شوارتزنگر انيميشنی جوان شده قابل توجه است: اين نخستين بار است که ما چنين چيزی را می بينيم. طوری به نظر می رسد که انگار فيلمسازها از فوتيج «نابودگر» استفاده کرده اند، اما اين اهميتی ندارد. جلوه های بصری تاثيرگذار هستند (اگرچه استفاده از تکنيک سه بعدی کار بی فايده ای است) و موسيقی بِرَد فيدل در لحظات مناسب به خوبی می درخشد.

بهترين ديالوگ ها، مانند بهترين صحنه های نبرد، برای شوارتزنگر نوشته شده اند. هنوز برای گفتن اين که «سرآغاز نابودگر» ادامه خواهد داشته و يا پايان اين مجموعه است. بخش زيادی از کمدی فيلم ناشی از تلاش های ناکام نابودگر در تقليد رفتار انسان ها است.

بازاريابی می تواند بهترين دوست فيلمساز باشد، اما در عين حال می تواند دشمن او نيز باشد. جيمز کامرون هنگام ساخت «نابودگر ۲» متوجه اين نکته شد. او قصد داشت تا وفاداری نابودگر را مخفی نگه دارد، اما دپارتمان بازاريابی معتقد بود که علنی کردن يک نکته کوچک تاثير زيادی روی فروش فيلم می گذارد. تاريخ برای تيلور تکرار می شود. قرار بود که يک پيچش کليدی رو نشود تا بيننده خود آن را کشف کند، اما اين در تريلر، پوستر و ساير ادوات تبليغاتی فيلم مطرح شده است. من آن را اينجا فاش نمی کنم اما اين نکته تاثير بيشتری بر آنهایی که آن را نمی دانند می گذارد.

«سرآغاز نابودگر» بازيگران خوبی دارد. اگرچه جيسون کلارک و جِی کورتنی کمتر ديده می شوند، چنين چيزی را نمی توان به ساير بازيگران اصلی فيلم نسبت داد.

البته شوارتزنگر يک سمبل است؛ حتی در سن ۶۷ سالگی بسياری از صحنه ها را بدون بدل بازی می کند. اميليا کلارک خيلی خوب از پس نقش سارا کانر برآمده است، به نظر می رود پای در کفش ليندا هميلتون بگذارد و لشکری از طرفداران «بازی تاج و تخت»(Game of Thrones) را با خود همراه سازد. شايد تعداد طرفدارهای او تنها بيشتر از دکتر هوی سابق، مت اسميت، که نقشی کوچک اما بسيارمهمی را در اين فيلم دارد، باشند. در نهايت، يک برنده اسکار را در اين فيلم داريم، گرچه شايد بهتر باشد بگوييم که جی کی سيمونز دست کم گرفته شده است.

«سرآغاز نابودگر» قصد ندارد کسی را عوض کند. افرادی که اين مجموعه را دوست ندارند يا متوجه نمی شوند به هيچ وجه از تماشای اين يکی هم لذت نمی برند. اين فيلم برای کسانی ساخته شده است که عاشق اپيزودهای آغازين کامرون هستند اما ممکن است در مدت ۲۴ سال گذشته سرگردان شده باشند. اين فيلم نيز مانند «دنیای ژوراسيک»(Jurassic World) تکيه زيادی بر نوستالژی دارد. به سختی می توان «نابودگر» ديگری را تصور کرد که بتواند کار بهتری از بازگشت مجدد به شخصيت های آشنایی که ديگر مانند سابق نيستند انجام دهد. «سرآغاز نابودگر» به آنهایی که احساس می کنند اين مجموعه مدت ها است که تاريخش گذشته ثابت می کند که هنوز دود از کنده بلند می شود. و اگرچه پايان فيلم امکان ساخت نسخه بعدی را باز می گذارد، اما لزوماً به معنای ساخت آن نيست.

حال روز جزا- نه در فيلم- بلکه برای آن فرا می رسد.

منبع : نقد فارسی

نظرات